Keňský nejvyšší soud nařídil vládě, aby ukončila represe proti televizním stanicím

Svět

Manažer Nation Media Group pro televizi Linus Kaikai a moderátor zpráv Larry Madowo hovoří před rozhovorem v budově Nation v Nairobi v Keni 1. února (Baz Ratner/Reuters)

PodleKevin Sieffa Rael Ombuor 1. února 2018 PodleKevin Sieffa Rael Ombuor 1. února 2018

Keňský nejvyšší soud nařídil vládě, aby povolila třem velkým televizním stanicím pokračovat ve vysílání ve čtvrtek poté, co byly počátkem týdne uzavřeny kvůli promítání scén z opozičního shromáždění.

NAIROBI —

jak Donna Summer zemřela

Rozkaz přišel uprostřed vážných obav, že prezident Uhuru Kenyatta prohluboval zátah proti keňským médiím během prvních dnů svého druhého funkčního období tváří v tvář opoziční straně, která ho odmítá uznat jako legitimního vůdce země.

V úterý uspořádal opoziční vůdce Raila Odinga „inauguraci“, na které se prohlásil „lidovým prezidentem“. Přestože tato událost byla čistě slavnostní, přilákala tisíce lidí a fakticky uzavřela centrální Nairobi, což Kenyattovu administrativu rozzuřilo.

Příběh pokračuje pod inzerátem

Vláda okamžitě uzavřela tři kanály vysílající událost — Kenya Television Network, Citizen Television a Nation Television News.

reklama

Keňský ministr vnitra Fred Matiangi ve středu novinářům řekl, že kanály, stejně jako několik rozhlasových stanic, budou vyšetřovány kvůli snaze „rozvrátit a svrhnout“ Kenyattovu vládu.

proč je tokio 2020

Keňa má historicky živý, do značné míry svobodný tisk a krok administrativy vyvolal šokovou vlnu do médií v zemi.

Redaktoři novin a televizních stanic po úterním zásahu uvedli, že několika jejich reportérům bylo vyhrožováno zatčením.

co je bílý hispánec

'Je to velmi smutný okamžik pro svobodu médií v této zemi,' řekl Tom Mshindi, redaktor Nation Media Group, jednoho z největších mediálních konglomerátů v zemi. 'Musíme stát velmi pevně při sobě, protože pokud to neuděláme, zahyneme.'

Příběh pokračuje pod inzerátem

„Toto odstavení nahlodává dosavadní výdobytky rozvoje svobodného a odpovědného mediálního průmyslu a nikdy by k němu nemělo dojít v robustní demokracii, kterou se Keňa chlubí,“ uvedla na twitteru Mediální rada Keni.

reklama

Zdálo se, že čtvrteční soudní příkaz nabízí úlevu národním sdělovacím prostředkům, zejména těm, která byla zavřena. Někteří novináři se obávali, že vláda najde jiné způsoby, jak zastrašit ty, které považovala za oponenty, nebo ty, kteří pokrývali Odingovo opoziční hnutí.

Kenyatta zahájil své druhé funkční období v listopadu po bouřlivém volebním cyklu, který se občas zdál ohrožovat politickou stabilitu v jedné z nejdůležitějších afrických ekonomik.

Příběh pokračuje pod inzerátem

V srpnu byly první výsledky voleb, které ukázaly Kenyatta jako vítěze nad Odingou, anulovány Nejvyšším soudem, který prohlásil, že hlasování není důvěryhodné. Odinga poté odmítl účastnit se druhých voleb s tvrzením, že by byly zmanipulované, a Kenyatta s přehledem vyhrál.

Od té doby Odinga tvrdil, že prezidentství Kenyatty je nelegitimní, čímž mobilizoval jeho významné následovníky v protestech. Většina analytiků očekávala, že opozice nakonec opadne. Kenyattův zásah proti médiím dodává politickým střetům nový rozměr.

reklama

Odinga se již prezentoval jako skutečný obránce svobody médií v zemi.

kdo vlastní koloniální ropovod

'Vláda právě teď úplně pozastavila fungování naší ústavy,' řekl na čtvrteční tiskové konferenci. Pokračoval: 'Není potřeba mít vládu, pokud se vláda sama chystá neuposlechnout a porušit všechny zákony a ústavu.'

Dnešní zpravodajství od korespondentů Post z celého světa